EEN KOUDE NACHT IN KATANGA

Twee gelaten, één uitdrukking
Twee gelaten, één uitdrukking

 

LEES MEER – DENK (deel één)

 

 

Wij beginnen aan

een tryptiek.

 

DEEL I

 

  

 

  

 

 

 

De drie volumes waarvan sprake horen thuis in de boekenkast van iedere denkende Belg, althans diegenen die de Vlaamse taal kunnen lezen. Ze zijn alle drie het resultaat van een diepgaande analyse van historische feiten door auteurs met een sterke persoonlijkheid.

 

Over de kwaliteit van de historische analyse kan ik mij niet uitspreken – mijn bekwaamheid terzake is beperkt – maar het boeiende karakter van elk werk, de inzet van de schrijver(s) en het belang van die materies voor ons gemeenschappelijke bewustzijn en ons humane geweten staan als een paal boven water.

 

Mijn liefde voor Goya’s werk, een groeiende werkelijkheid van mijn dagdagelijkse leven, was meteen de aanzet voor het beeldmontage dat U ter illustratie van dit notatje kan bewonderen.

Zijn beroemde “Tres de Mayo” sprong mij in het oog zodra ik de titelpagina van De Witte’s boek zak. Wat de soldaten van Napoleon in opdracht van hun bevelvoerders en keizer in mei 1814 moesten verrichten staat in perfekt parallel met de afschuwlijke daad die plaatsvond tegen een boom van een open plek in de beboste savanne van de koperprovincie, op bevel van Etienne Davignon en de ô zo heilige Boudewijn, op 17 januari 1961. Alleen, ik zou hebben verwacht dat onze houding in 150 jaar er op vooruit zou gegaan zijn !

 

Kort relaas: de auteur, een socioloog van mijn leeftijd, publiceerde een eerste uitgave van dit boek in 1999, die aanleiding gaf tot het oprichten van een parlementaire onderzoekscommissie en tot het uiten van verontschuldigingen (?!) door de Belgische regering. Deze tweede editie gaat verder op zoek naar de verantwoordelijkheden.

 

Ja, voor mij kan DIT België barsten, hoewel ik nooit een frontist geweest ben en nooit een VU-kaart op zak gehad heb. De OZWV (Onbekende Zoet Water Vlaming) die ik ben schaamt zich.

 

Nu, veel leesplezier desalniettemin en ENJOY !

 

Ref.: De Moord op Lumumba, Ludo De Witte,

        Uitg. Van Halewijck (Leuven), 2011

 

 

Écrire commentaire

Commentaires: 0