NOOIT BIJ DE HUISARTS

 

 

 

 

 

Arnon Grunberg’s laatste roman

kreeg als review

in het Limburgs Dagblad :

« Hoe kan Grunberg dit

ooit nog overtreffen?”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik weet niet wat zo’n relaas te bieden heeft, maar het feit is, Grunberg heeft weer eens een boeiend, spannend en hoogstorigineel boek geschreven.

 

Ik had me gisterennamiddag voorgenomen van alles in orde te brengen en administratief werk rond te krijgen, én het was mooi weer. Maar nee, de 150 laatste pagina’s gingen eraan, zonder dat ik zij het maar één sekonde kon pauzeren.

 

Er zit altijd een schema in Grunberg: één of meerdere fazen, een verrrassing die er moet komen ... en er uiteindelijk ook is, en een gevoel van pas achteraf te beseffen hoe goed het allemaal in elkaar zit, netjes, geordend. Hoezeer hij fyziek ook op Zimmermann moge trekken, deze Arnon draagt een Hollandse stempel, of zou ik brandmerk moeten schrijven?

 

Dit is een werk dat U moet lezen,

behalve als U architekt bent, of van plan bent om architekt te worden.

Of dan heeft U veel humor nodig, en moet U over een zekere dosis

zelfkennis en –spot beschikken.

 

 

 

Ref: De Man zonder Ziekte, door Arnon Grunberg, bij Nijgh & Van Ditmar (2012)

 

 

 

Écrire commentaire

Commentaires: 0