MIJN EIGEN BV’S

Op volle toeren !
Op volle toeren !

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik heb m’n

bloedeigen « BV’s ».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘ T zijn mijn « bevriende vrienden », een mooi tautologisch pleonasme.

Eén van die BV’s is tevens een bekende Vlaming in de ware zin van het woord.

Zaterdag a.s. breng ik bij hem een aantal stalen uit mijn recentste productie, aan huize. Hij kent iets van wijn. Hij is streng in zijn oordeel.

 

Ik zou een korte beschrijving van die wijnen moeten leveren, want hij laat ze dan aan vrienden proeven. En ik zal zelf niet “anwesend” kunnen zijn. Waarom wordt subiet duidelijk: ubiquity maakt geen deel uit van mijn talrijke bovennatuurlijke eigenschappen en ik zal me dan in Mechelen bevinden, bij Pin’art, voor een openbare degustatie.

 

Eerder dan stomweg een alleenstaande beschrijving op te stellen, verkies ik om er een “post” op mijn blog van te maken. Niet enkel die Zwøden zijn helemaal niet gek, ikke evenmin.

 

Eerst en vooral zal ik onze laatste “Cuvée Majou” voorstellen, jaargang 2009.

De wijn kreeg een aanbeveling in het laatste “Guide Hachette des Vins” (uitg. 2013).

Het is een blend van ongeveer 75 % zeer rijpe grenache, 20 % carignan en 5 % syrah, allemaal afkomstig van leisteenbodems (“schiste”). We hebben een fase van prefermentaire maceratie ingelast, om de fruitaroma’s nog meer tot uiting te laten komen. De weektijd duurde zo’n 35 dagen (korter voor de syrah) en er werd amper “gecolleerd” noch gefilterd. De botteling vond plaats in de zomer van 2010. De wijn is donkerrood van kleur, met een neus van rode een zwarte bessen. De mond is vol, zacht, niet overdreven alkoholrijk (14,5 vol%) en met lange nadronk.

 

Nadien komt de 2007er van dezelfde Cuvée Majou: identieke wijngaarden, ietwat later geplukt en zonder voorafgaandelijke maceratie bij lage temperatuur. De wijn is een beetje meer open, met goed ontwikkelde neus. Hij komt ook wat “warmer” over, zeer zuiders. Begint op dronk te komen.

 

Dan hebben we nog de 2005er van hetzelfde, mijn allereeste millesiem. Wij hebben toen slechts in de laatste dagen van september, ja zelfs begin oktober kunnen plukken. De wijn is nu mooi ontplooid, met een zeer uitgesproken boeket. Impressionante nadronk met een lichte indruk van zoetheid (alkohol + 3,5 gr restsuiker). Wij hebben nog zo’n 300 fl in voorraad.

 

Dan komt onze oude carignan, La Loute de Coume Majou 2011 aan bod. De basis berust op een zeer oud perceel (1922), helemaal aan de top van alt de Coume Majou in Estagel. De rest bestaat uit twee aanpalende zones, aangeplant in 1950 en 1987 (voor een klein deel). Het rendement ligt belachelijk laag, door de droogte : minder dan 8 hl/ha. De wijn werd zonder collage, zonder filtratie en zonder hersulfiteren gebotteld (vrije SO2 < 5 mg/l, onder de detectiedrempel). We hebben een beroep gedaan op glazen doppen voor de afsluiting (Vinolok®). De kleur is zeer dens, purper of bijna zwart en de neus zit vol frambozen en pruimen. Zeer volle tanienen in de mond, maar zacht en edel. Lange nadronk. Kan uiteraard nog wat liggen.

 

Ten slotte stel ik nog de Maury Grenat voor, een 100 % grenache, Cuvée Jolo 2010. De druiven werden geplukt op optimale rijpheid (bijna 17°), zelfs met reeds enkele droge rozijnen erbij. Na een gistingduur van ongeveer 10 dagen (onder streng controle van de temperatuur) werd een kleine hoeveelheid wijnalkohol toegevoegd en zodoende kwam de fermentatie tot stilstand. De overblijvende suiker, bijna uitsluitend fructose in dit stadium, was uiteraard aanwezig in het druivensap, op natuurlijke wijze. Hij bereikt een goed evenwicht met alkohol (ong. 17 vol%), aciditeit en de mooie tanienen. De rijping en de botteling vonden plaats zonder kontakt met zuurstof, op dezelfde wijze als voor “vintage port”.

 

De illustratie van deze “post” toont uw dienaar bezig

te experimenteren met een cadeau-gekregen keukenrobot.

Dit keer heb ik een speciale vulling (“farce”) voor lasagne klaargemaakt

(niet “a la Bolognese”), op basis van

broodkruimels, kalfsgehakt, champignons

en nog van alles en nog wat. Zalig maar .... verzadigend.

NB: la pasta zelf was een bereiding van Christine,

gebruik makend van zowel harde tarwegriesmeel als van spelt.

 

 

Écrire commentaire

Commentaires: 0