DE LAATSTE FLESSEN VERTREKKEN BINNENKORT

Onze "limousine"
Onze "limousine"

 

 

 

 

 

 

Bij  wijze van vaarwel

heb ik nog een fles

La Loute 2010

eer aangedaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eén van de zeldzaamste flessen uit mijn assortiment is de “Loute”.

 

Deze cuvée bestaat uitsluitend uit oude carignan, waarvan het hoofdbestanddeel afkomstig is van een in 1922 aangeplant perceel, op de Coume Majou zelf gelegen, helemaal aan de top van de wijnheuvel en zeer blootgesteld aan wind en weer.

 

De verschillende jaargangen hebben allemaal een gemeenschappelijke kenmerk: fluwelen tannienen. Voor de rest kan het profiel nogal veranderen, omdat het werkelijk een “wijngaard-eigen wijn” is en geen mengeling (assemblage).

 

In 2010 was het weer eens te meer zeer droog en lag onze opbrengst laag: hier zit men onder de 10 hl/ha. De wijn bezit een donkere kleur, die amper geëvolueerd is met de tijd. De neus levert een brede waaier fruitaroma’s: pruimen, frambozen, vijgen en ook veel kruiden (thijm, pepermunt, rozemarijn ...), met een tikkeltje teerachtige tonen. In de mond valt een mooi volume (body) te bespeuren en is de nadronk zeer elegant, met subtiele zijden tannienen. De wijn mag nog zeker enkele jaren liggen (tot tien denk ik) maar is nu al perfekt op dronk.

 

Onze invoerder in Oostende, Werco wijnen, heeft nu al meer dan twee jaar de inspanning geleverd om deze specialiteit in de betere retaurants aan de kust en in Brugge voor te stellen. Mijn Loute is een vaste waarde in West-Vlaanderen aan het worden, de geboortestreek van haar oma trouwens, want de grootmoeder van Virginie is in Koksijde geboren en leeft er nog steeds (bijna 84 jaar oud). Volgende week vertrekt de laatste bestelling naar Oostende en nadien zal ik nog juist een twaalftal kartons overhebben : avis aux amateurs 

 

Mijn middagmaal bestond vandaag uit een mooi zijstuklap, gekapt uit een “limousine”. Deze vaarzen bezitten zeer smaakrijk vlees, dat zich perfect tot een lange rijping leent. Ik heb enkel een jong ajuintje gebruind, in wat rode wijn ingekookt, peterselie en thijm toegevoegd en heb mijn “bavette de flanchet” - zoals dat hier heet - heel eventjes op de rooster gelegd.

 

Eet smakelijk !

 

 

 

Voor geïnteresseerden

 

Werco Wines, in Oostende en vraag achter Koen Thenaers, de zaakvoerder, met mijn complimenten (www.wercowines.com), T°: 059/70.33.22

 

 

Écrire commentaire

Commentaires: 0